Plakatkampagne i København

12.10.2015
  • Foto: Maya Storm Baske
Center for Familiepleje søger endnu flere aflastningsfamilier med overskud og hjerterum i København.

”Har du overskud og hjerterum? Så kender vi én, der har brug for dig.”

Sådan lyder budskabet fra Center for Familiepleje, som du i efterårsferien og ugen efter vil kunne støde på, hvis du færdes i København og omegn. Budskabet er optrykt både på plakater, som hænger i det københavnske byrum, og på 20.000 postkort, som familier og singler på efterårsferie kan finde på cafeer og biografer på det meste af Sjælland.

Forventningen er, at centret på den måde kan komme i kontakt med endnu flere familier, som har lyst til at gøre en forskel for et udsat barn.

Mange bliver aflastningsfamilie for mere end et barn

Godt 300 familier har i dag et bonusbarn fra København, som kommer hver anden eller tredje weekend og måske en hverdag i løbet af ugen. Mange af disse familier har været aflastningsfamilie i årevis, og i Center for Familiepleje er erfaringen, at en stor del af dem vælger at tage endnu et barn til sig, når det første er blevet så gammelt, at besøgene ikke længere har noget med kommunen at gøre. Det at være aflastningsfamilie giver mange glæder, og for nogle familier bliver det en livsstil.

Københavnere med overskud til et ekstra barn

Center for Familiepleje mangler især aflastningsfamilier, som bor i København og som kan håndtere børn med flere samtidige udfordringer, fx søskendepar og børn med allergi, handicap eller diagnoser.

Når vi især søger familier, som bor i eller tæt på København, skyldes det, at det for mange af børnene har stor betydning, at de kan blive i deres nærområde, så de ikke skal bruge for meget tid på transport og stadig kan deltage i et klassearrangement eller en børnefødselsdag.

Tidligere kampagner har tiltrukket flere familier

Mange københavnere vil genkende kampagneplakaten fra 2014, hvor Center for Familiepleje efterlyste pleje- og aflastningsfamilier ad flere omgange. Og når centret nu gentager kampagnen skyldes det, at vi kan se, at den har virket efter hensigten, forklarer centerchef Klaus Wilmann:

”Socialtilsyn Hovedstaden, som godkender alle nye pleje- og aflastningsfamilier med bopæl i København og omegn, kunne sidste år mærke en stigning i antallet af henvendelser i de uger, vi kørte kampagne. Derudover kan vi nu konstatere, at andelen af aflastningsfamilier, som bor i København, er steget fra 44 til 52 procent, ” fortæller Klaus Wilmann.

Spred vores budskab og bliv en del af kampagnen

Det at åbne sit hjem for et udsat barn er en stor beslutning – uanset om det er på daglig basis eller om barnet kun kommer i weekender og ferier. Derfor kan du læse meget mere om det at blive aflastningsfamilie – både på centerforfamiliepleje.dk og kampagnesitet blivaflastningsfamilie.dk.

Hvis du allerede arbejder for Københavns Kommune som aflastningsfamilie, er der måske en single eller en familie i dit netværk, som har lyst til at få mere at vide om det at være aflastningsfamilie. Vi vil derfor gerne opfordre dig til at dele vores opslag på Facebook, sende en hilsen på et postkort og hjælpe os med at udbrede budskabet. Sammen kan vi gøre en reel forskel for endnu flere børn.